Le mercantilisme de Trump et la gestion de l'offre

Un article signé par Bruno Larue.

Larue, Singbo et Pouliot

Philippe Barla et Jérémie Dorval

P. Barla, M. Gilbert-Gonthier, M. A. Lopez et L. Miranda-Moreno publient un article dans Energy Economics qui évalue les effets d’un programme de formation à l’éco-conduite

02 Février 2017

Résumé:

In this paper, we assess the impact of an eco-driving training session on fuel consumption using panel data.  A random coefficient model is estimated to measure the effect of the course over a ten-month period, controlling for confounding factors and individual heterogeneity. We find that eco-driving training induced average city and

highway fuel consumption reductions of 4.6% and 2.9% respectively. The effects are highly heterogeneous between individuals, with standard deviations of about 5%. Drivers' socio-demographic characteristics are not helpful to explain these discrepancies but we find that drivers of vehicles with manual transmissions achieve significantly larger reductions: 10% on city roads and 8% on highways. Finally, we show that reductions faded gradually after the course. City reductions go from 4.6% to 2.5% within ten months. Highway fuel use decreases average 3.5% in the first ten weeks after the course but become statistically insignificant after about thirty weeks. Overall, the average impact translates into an annual fuel saving cost of about 60$ per driver.

M. Gilbert-Gonthier est un diplômé de la maîtrise en économique et maintenant étudiant au doctorat à l’Université de Toronto.

M. A. Lopez est un diplômé de la maîtrise en économique et termine un doctorat en aménagement du territoire à l’Université Laval.

P. Barla, M. Gilbert-Gonthier, M. A. Lopez et L. Miranda-Moreno (2017). « Eco-driving training and fuel consumption: Impact, heterogeneity and sustainability », Energy Economics 62, p. 187-194.